Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاوه صباغ زاده می‌گوید که برای تنوع ژانر در سینمای ایران باید فیلمسازان کشور کمی ریسک کنند و از فضای تکراری سینمای روز فاصله بگیرند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگیخبرگزاری تسنیم، جشنواره فیلم فجر امسال شاهد فیلم‌هایی بود که کمی از فضا و جریان رایج در سینمای ایران فاصله دارد و توانسته بودند از نظر ژانر کمی متفاوت باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این نظر یکی از فیلم‌های این دوره را می‌توان رمانتیسم عماد و طوبی نامید. اولین فیلم اکرانی جشنواره که دقیقاً به همین دلیل فضای جشنواره را کمی متفاوت  کرد و احساس بهتر شدن فیلم‌های جشنواره در میان اصحاب رسانه ایجاد شد. البته در ادامه جشنواره فیلم‌هایی اکران شدند که متأثر از همان فضای سینمای تلخ و انتقادی همیشگی کشور بودند.

کاوه صباغ‌زاده کارگردان فیلم رمانتیسم عماد و طوبی در این باره با خبرنگار تسنیم گفت‌وگو کرد و به ارئه دیدگاه خود درباره چرایی انتخاب فضایی خیال‌انگیز و متفاوت در سینمای کشور صحبت کرد.

این کارگردان جوان کشور در ابتدا بیان کرد که انتخاب فضای شاد و خیالی در فیلمم کاملاً شخصی است و دوست داشتم تا فیلمی متفاوت از جریان سینمای روز داشته باشم. متأسفانه آن‌قدر فضای فیلم‌های سینمایی ما تلخ و زننده است که کمتر از سینمای خودمان فیلم می‌بینم و اصولاً چندان فیلم‌ها را دنبال نمی‌کنم. علت آن هم مشخص است زیرا همه فیلم‌های ما شبیه یکدیگرند و تفاوت خاصی با هم ندارند. به سینمای موسوم به اجتماعی و یا رئال خودمان، نه علاقه‌ای دارم و نه می‌سازم.  البته در فیلم اولم تا حدودی به این سمت رفتم اما از آن فاصله گرفتم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم مردم درهمه جای دنیا برای این سینما می‌روند که 2 ساعت از واقعیت‌ها و چیزی که در آن زندگی می‌کنند فاصله بگیرند و زیبایی‌ها و رؤیاهایشان را تماشا کنند و لذت ببرند. این همان چیزی است که به آن سینما می‌گویند نه این رئالیسم اجتماعی ما! با این حساب نیازی به سینما رفتن نیست چون همان چیزی را که داریم تماشا می‌کنیم را در زندگی خودمان تجربه می‌کنیم. سینما تا حد زیادی از آن، خیال است و طبیعتاً هر نوع خیالی باید در قالب یک ژانر تعریف شود. چیزی که سینما از آن لطمه بزرگی می‌خورد نداشتن ژانر است.

صباغ‌زاده در نقد ژانر سینمای ایران افزود: چیزی که امروز در سینمای روز ما به عنوان سینمای اجتماعی از آن یاد می‌شود غلط است و در هیچ جای دنیا سینمای اجتماعی به این مفهوم و سبک نداریم و تعریف نشده است. این نوع از سینما در کشور ما قالب مشخص و قواعد ژانری مخصوص خودش را ندارد و برای همین ترجیح می‌دهم که دغدغه خودم را بسازم.

این کارگردان سینمای کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال ما درباره اینکه چرا فیلمسازان ما به سراغ ساخت فیلم‌های اجتماعی مرسوم رفته‌اند و کمتر سینمای خیال‌انگیز را تحویل می‌گیرند گفت: واقعیت این است که فکر می‌کنم سینمای ما کمی محافظه‌کار شده است و گویا فیلمسازان ما تنبل شده‌اند. مدام دوست داریم که همان اتفاقات کنار خودمان را تبدیل به فیلم کنیم و کمتر از قدرت زیبای تخیل بهره‌مند باشیم.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران نیز ریسک اینکه بخواهند روی ژانرهای دیگر کار کنند را نمی‌پذیرند زیرا ترس آن را دارند که فیلم در گیشه نفروشد. البته در حال حاضر همین فیلم‌ها نیز فروش بالایی ندارد اما به نظر سرمایه‌گذاران ریسک این کار بالاتر است.

در هر حال سینمای ما به این دلایل از سینمای متنوعی که در دهه 1360 و 1370 بود فاصله گرفته و تبدیل به سینمای تک‌ژانر شده است. به نظرم سینماگران ما عادت کرده‌اند به تولید در این سبک و گویا تجربه متفاوت کسب کردن سخت شده است.

او در پاسخ به سؤالات ما درباره نقش مدیران سینمایی و هنرمندان برای تغییر فضای سینمای کشور بیان کرد: تکلیف مدیران فرهنگی کشور روشن است؛ حمایت مادی و معنوی از سینما. امسال نیز ارگان‌هایی فیلم‌هایی ساخته بودند و فیلم‌های متفاوت‌تری را به جشنواره آورده بودند اما به نظرم کافی نیست. هنرمندان هم باید دلشان را به دریا بزنند و سراغ سوژه‌هایی بروند که برای ساخت آن سینما را انتخاب کردند. چراکه قطعاً آنان نیز رؤیاهایی داشتند و برای خلق آن وارد سینما شدند. بنابراین اگر آنان از حمایت کافی برخوردار باشند و مقداری ریسک کنند شاهد فیلم‌های متفاوت‌تری در سینمای ایران خواهیم بود.

در پایان وی درباره نتیجه فیلمش در جشنواره فیلم فجر گفت: باید کمی از فیلم و فضای آن فاصله بگیرم و نظرات مردم را بعد از تماشای آن جویا شوم که آیا پسندیدند یا نه؟ فکر می‌کنم که حق فیلمم بیشتر از این بوده است خصوصاً در رشته‌های فنی، بهتر از این باید دیده می‌شد.

حقیقت این بود که زمانی که ترکیب فیلم‌ها و داوران جشنواره را دیدم خوشبین بودم که جشنواره متفاوت‌تری را تجربه کنیم. اما وقتی نتایج اعلام شد دیدم که جشنواره فیلم فجر تغییر چندان زیادی نکرده است و با وجود اینکه امسال دبیر خوبی هم داشت کلیت این جشنواره هنوز دچار مشکل است و هنوز سلیقه‌ سینمای ایران همان فیلم‌های واقعیت‌گرای چرک و تلخ است و نظر داوران یک جشنواره در تغییر مسیر سینمای ایران چندانی تغییری ایجاد نمی‌کند.

سینمای ما کاملاً بالاشهری و نئولیبرال است/ مبارزه با پولشویی در سینما اولین گام برای سلامت سینما استسینمای 1400 ایران| سینمای تلخ و کمدی مبتذل یا فیلم‌های آرمانگرا؛ کدام یک در آغاز قرن جدید چشمگیر خواهند بود؟/کمای سینمای استراتژیک ایران در دهه نود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر فیلم سینما جشنواره فیلم فجر فیلم سینما سینمای ایران جشنواره فیلم فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح آرش مال تحولی بزرگ در خدمات متفاوت و تجربه‌های نوین برای گردشگران

با افتتاح آرش مال در تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۳، منطقه آزاد انزلی شاهد طلوع یک دوره جدید در تجارت و گردشگری خواهد بود. این مجتمع تجاری-فرهنگی-تفریحی با امکانات منحصر به فرد خود، میزبان فستیوال بزرگ افتتاحیه با حضور عموم مردم است و قصد دارد تجربه‌ای متفاوت و جذاب برای هر بازدیدکننده فراهم آورد.‌

آرش مال با بهره‌گیری از طراحی مدرن و امکانات پیشرفته، همچون فضاهای تجاری متنوع، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و فضاهای فرهنگی، آماده است تا نیازهای گردشگران داخلی و بین‌المللی را برآورده سازد. این مجموعه نه تنها تاثیری مستقیم بر اقتصاد و گردشگری منطقه خواهد داشت، بلکه به عنوان محرکی برای رشد و پیشرفت منطقه آزاد انزلی و استان گیلان عمل خواهد کرد.‌

با افتتاح آرش مال، انتظار می‌رود که شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد گردشگران و خریداران به منطقه آزاد انزلی باشیم.‌ ‌این مجتمع جدید نه تنها با ارائه تجربه‌ای منحصر به فرد از خرید و تفریح، بلکه با فراهم آوردن فضاهای تجاری متنوع و مراکز تفریحی و فرهنگی پیشرفته، می‌کوشد تا نیازهای بازدیدکنندگان داخلی و بین‌المللی را به بهترین شکل ممکن برآورده کند. این توسعه جدید، منطقه آزاد انزلی را به مقصدی دلپذیر و جذاب برای گردشگران تبدیل خواهد کرد که به نوبه خود، به رشد اقتصادی و تقویت جایگاه منطقه به عنوان یک مرکز تجاری و تفریحی بین‌المللی کمک خواهد کرد.‌

هدف ما در آرش مال منطقه آزاد انزلی، ارائه سرویس‌دهی مناسب و خدمات متفاوت است تا تجربه‌ای نوین و به یادماندنی برای گردشگران و مشتریان فراهم آوریم. با تمرکز بر نوآوری و کیفیت، می‌خواهیم استانداردهای جدیدی در خدمات رسانی تعریف کنیم و محیطی امن و دلپذیر برای خانواده‌ها، گردشگران و کسب‌وکارها ایجاد کنیم. از فضاهای تجاری با طراحی مدرن گرفته تا برنامه‌های فرهنگی و تفریحی پویا، هر بخش از آرش مال با دقت طراحی شده تا مطمئن شویم که هر بازدیدکننده احساس خاص بودن کند و خاطره‌ای خوش از این مکان با خود به خانه ببرد. این تعهد ما به بهبود مستمر و پیشبرد تجربیات مشتریان است که آرش مال را به مقصدی برجسته در منطقه تبدیل خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • سهم انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • افتتاح آرش مال تحولی بزرگ در خدمات متفاوت و تجربه‌های نوین برای گردشگران
  • روایت سمیرا حسن‌پور  از پشت صحنه سریال اسکار | آقای مدیری آدم را بد عادت می‌کند
  • روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار | آقای مدیری آدم را بد عادت می کند
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» بررسی می‌شود
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم